T'is net Azie, nee Europa, nee, t'is...Kroatie! - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Corinne - WaarBenJij.nu T'is net Azie, nee Europa, nee, t'is...Kroatie! - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Corinne - WaarBenJij.nu

T'is net Azie, nee Europa, nee, t'is...Kroatie!

Blijf op de hoogte en volg Corinne

28 Juli 2014 | Kroatië, Dubrovnik

Sinds vorige week zondag ben ik in kroatië. Allereerst was ik niet van plan om daar een stukje over te schrijven. Maar zoals dat soms gaat, ben ik van gedachten verandert. Het doet hier namelijk bij tijd en wijle erg denken aan eerdere vakanties maar er zijn ook steeds weer compleet nieuwe ervaringen.

Zo is er eerst het puntje 'weer'. Kroatië is Middellandse Zee en Middellandse Zee is lekker warm en zonnig weer in mijn beleving. En waarom zou ik dat ook niet denken: jarenlang brandde ons familietje weg op de stranden van zuid Frankrijk of onder de olijfbomen van de peleponesos, Griekenland en welldone gebakken kwam ik terug van Kreta. Dus het leek me niet meer dan logisch om zonnebrandcrème factor 30 in te pakken en de bak met ponchos te negeren.

Al op de 2e dag in Split werd me duidelijk dat dit misschien niet zo'n geweldig idee was geweest. Een korte regenbui die gelukkig niet al te lang duurde en daarna uitstekend wandel weer.

Na twee dagen volop zon en hoge temperaturen was ik inmiddels aangekomen in Seline om in paklenica np te gaan hiken. En ook hier was het bij mijn start heerlijk weer. Na een uur wandelen zou de tocht echt beginnen en na een fikse klim twijfelde ik toch even of ik het wel 6 uur zou volhouden, maar een beetje uitdaging moet er zijn. Waterflesjes bijgevuld bij een beekje en door. Niets aan het handje.

Maar 5 minuten na de stijle klim stak er een stevig windje op en 15 minuten later sputterde het. Als ik na zo'n 2,5 uur bijna boven ben loop ik in de stromende regen. Verbaasd kijk ik om me heen: ik ben een van de enigen die zeiknat is, uit de tasje van andere mensen zijn paraplu's, ponchos en zelfs hele regenpakken verschenen. Krijg nou wat....

Maar goed een berg heeft uiteraard een lief en een lij zijde en ik loop net aan de verkeerde kant. Op de terugweg is het al snel weer droog en het laatste uur schijnt de zon weer op volle kracht. Na ruim zes uur wandelen ren ik naar het strand: lekker zwemmen en zonnen!

De volgende dag zit ik in een snikhete bus naar Skradin. Er is een opaatje dat hoort dat ik uit Nederland kom (het is onbeleefd om andermans gesprekken af te luisteren opa, maar goed). Hij babbelt honderduit, blij dat hij zijn beheersing van het Nederlands kan demonstreren (onze uitschaling in de halve finale van het wk, vlucht MH17 en de aankomst van de slachtoffers in Eindhoven, voetbal in Eindhoven (heel fout opa, heel fout. Ik kom uit Amsterdam. Even aandacht erbij houden graag!) en de sluiting van de mijnen in '74 (of ik dat wel wist. Ja opaatje, ik geef geschiendenis en ga elk jaar 2x naar het mijnmuseum in Valkenburg met leerlingen waar een andere opa ons dat vertelt. Ik kan dit, helaas maar waar, dromen...) Hij vraagt hoe lang ik blijf en glimlacht dat 4 weken beter zou zijn gezien het weer...

En inmiddels zit ik in Dubrovnik op mn kamer omdat het buiten keihard regent en waar ik gister een uur langer in het, overigens sublieme, war foto limited museum heb doorgebracht vanwege een hels onweer. Geen kajaktocht vandaag... Maar de rest van de middag is prachtig en ik besluit te gaan fietsen en uit te blazen van al die inspanning op een terras met een welverdiend biertje en een plakkend shirt.

Er zijn overigens mensen die mij proberen wijs te maken dat ik regen aantrek. Maar vorig jaar was ik 4,5 week in Singapore en Maleisië tijdens het regenseizoen en in het tropisch regenwoud en had ik slechts een keer mijn, toen wel ingepakte, poncho nodig...

Ook in Nepal was ik tijdens het regenseizoen en ook daar viel het, af gezien van een buiteling bijna kopje onder over een niet meer te ziene stoeprand heen omdat deze 30 centimeter onder water stond (en daarna een fikse schaafwond) en een mega gevaarlijke hiking langs glibberige diepe afgronden, reuze mee. 

Wat nog meer anders is dan anders? Nou de prijzen. "kroatië is heel goedkoop!", hoorde ik voor vertrek. Nou misschien als je gaat kamperen, maar anders niet. Overal wordt entree voor gevraagd: zelfs kijken naar watervallen (die ook hier net als in niagara een gift van moeder natuur zijn) is verre van gratis. Lees: 15 euro! Bijna alles wat je gaat doen kost minimaal 100 kuna, zo'n 13 euro. Een taxi is nog duurder dan in Amsterdam (iets wat je overigens niet moet zeggen, dan wordt er gemopperd dat je dan vooral niet moet gaan. Prima, Ik ga toch lekker met de bus voor een euro!). Uiteindelijk is het goedkoper om naar een willekeurig land in Azië te gaan. Ticket naar Azië kost welliswaar meer, maar eten, excursies en overnachtingen zijn veel goedkoper.

Dan de mode. Deze is zeker anders dan elders in de wereld. Hier gaat de man namelijk nog uit zwemmen in zijn ienimini zwembroek. En zwemmen is niet het enige dat hij hier in doet. Ook fietsen en skaten gaan uitstekend in zo'n modelletje blijkt. Uiteraard trek je daar dan wel een gelijk kleurig hemdje bij aan om het idee van 'lekker vrij in je ondergoed' te benadrukken. Ik zeg hier verder niks over. Het waardeoordeel laat ik aan een ander.

Dan het humeur van de Kroaat. Ook dat is een geheel nieuwe ervaring. In Maleisië en de VS vond iedereen het leuk, zo'n blond meisje alleen op reis. Er was duidelijk sprake van 'we-gaan-het-lieve-blonde-meisje-helpen-ook-al-hoeft-dit-niet-zij-mag-zitten-syndroom'. Hier is dat anders. Hier snapt niemand dat je als vrouw alleen reist en het levert niets op. Meer het 'lastig-hoor-een-vrouw-alleen-die-zal-wel-niets-uitgeven-dus-laten-we-bot-doen-syndroom'. Vooral Dubrovnik heeft er last van. Gister ben ik weggelopen uit een restaurant omdat ik eerst ergens achteraf werd gedumpt en daarna alle stoelen om mn tafel heen werden weggehaald. De ober maar zuchten en steunen. De groeten, dan eet ik wel ergens anders. (Helaas was er geen anders en had ik dus honger. Er zijn mensen die weten dat ik best een kleine portie voedsel op kan.)

Het kleine woordenwisselingetje met de taxichauffeurs, die maar een beetje rondhangen, was al een voorbode. Misschien dat je minder rondhangt als je nadenkt over het prijsverschil taxi vs bus...Misschien moet je gewoon een flesje drinken afrekenen ipv iemand naar de kiosk verderop te sturen omdat je net de ijsjes bijvult en misschien moet je iets minder hardop klagen over al die toeristen die naar je land komen in de zomer. Misschien dat de werkloosheid dan geen 17% zou bedragen en Kroatië wel in 2014 ipv nu 2020 de euro had gekregen. Het zou zo maar kunnen.

Echt, de meeste mensen zijn vriendelijk. Maar er zijn een aantal, met name oudere mannen, die zeer ongastvrij overkomen.
het verbaasde me dan ook niet toen ik in mn heilige boek (Jaja ik heb weer een lonely planet!) las dat veel mannen vrouwen als ondergeschikt zien en dat huiselijk geweld hier regelmatig voorkomt...

Dat de bevolking niet zo goed Engels spreekt, althans de ouderen, helpt ook niet echt. 
Where can I take the bus to Seline? 
Seline? Onda moraš ići ravno iz ovdje i onda malo lijevo i onda ići ravno i onda na drugoj strani ulice s desne strane. Jasno? Juist.Eh, No, can you repeat that one more time?
Onda moraš ići ravno iz ovdje i onda malo lijevo i onda ići ravno i onda na drugoj strani ulice s desne strane. Jasno? Nee en de handgebaren helpen ook niet mevrouw...
Oplossing: in de andere, uiterst lange en langzame rij (ook zo'n dingetje: alles gaat langggggggggggzaaaaaaaaaam), nog eens proberen en gelukkig daar weet de juffrouw het wel. Heel simpel: platform 18 en 28 kuna graag.

overigens doet het landschap hier niet onder voor Nepal of maleisië. Schitterende gebergten dicht begroeid met groene naaldbomen. Lekker rotsig en diepe afgronden langs diep blauwe zeeën. Adembenemend en het maakt het reizen per bus erg leuk.

Het eten is heerlijk en de ijsjes kunnen voor de verandering wel gegeten worden zonder dat je daarna de rest van de vakantie op de wc moet doorbrengen. Split is een prachtige en vooral knusse stad. Seline en Skradin even zo zeer. Leuke plaatsen waar ik ook rustig de hele vakantie had kunnen blijven hangen. Dubrovnik is ook schitterend en niet voor niets Unesco erfgoed. Maar deze stad lijdt onder de massale toevloed van toeristen. De stadsmuur en het fotomuseum alleen al zijn echter zeer de moeite waard.

Wat ook onwijs cool is, is dat rolschaatsen hier nog steeds populair is. En dan niet op die fel roze met gele dingen die wij vroeger hadden (en waar we elk schooljaar een maand zoet mee waren. Keurig opgesteld naast de schooldeur en dan is de klas op sokken) nee, super vette kleuren. Helemaal retro. Zou zo een paar kopen. Alleen, met wie moet ik dan naar de rollerdisco toe?

Morgen nog een dagje Dubrovnik met kajak, fiets en snorkeltocht rond de locatie van 'game of thrones' en daarna naar Vis. Lekker zonnen, zwemmen en hopelijk ook duiken want dat laatste is er nog niet van gekomen door het weer, de bereikbaarheid en de regeltjes.

Zo zie je maar weer, elke reis is anders en brengt weer nieuwe ervaringen. Ik ben in ieder geval nog niet uitgekeken!

  • 29 Juli 2014 - 10:34

    Con:

    Hoi lieverd,
    Blij dat je het naar je zin hebt. Ja Kroatie nu zal wel niet anders zijn als Joegoslavie vroeger: een echte macho-cultuur waar vrouwen alleen goed zijn voor het huishouden en vooral mooi voor de mannen, zodat je denkt dat alle mannen daar bouwvakker zijn. Gelukkig dat je kunt genieten van de mooie natuur en ja, Dubrovnik vond ik ook een mooie stad! Lekker op de stadsmuur zitten en genieten van het mooie uitzicht. Hoop dat het weer het toelaat dat je nog kunt duiken want onder water schijnt Kroatie ook heel mooi te zijn. Geniet nog Maar de rest van je vakantie.
    PS Ben toch blij dat je je bedacht hebt en alsnog een reisverslag hebt gemaakt. Altijd leuk om te lezen.
    Kusjes xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corinne

Hoi, ik ben Corinne. Ik ben 31 jaar oud. Ik reis graag, maar kan dat helaas niet de hele dag doen, dus daarnaast werk ik als docent geschiedenis, speel ik gitaar, game ik graag, luister ik veel muziek en loop ik hard, voetbal of boks ik.

Actief sinds 15 Juli 2010
Verslag gelezen: 3349
Totaal aantal bezoekers 26129

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 06 Mei 2016

Goodnight Saigon

27 April 2015 - 14 Mei 2015

In het spoor van Miss Ceylon

20 Juli 2014 - 03 Augustus 2014

kroatie: europa met een ander sausje

13 April 2014 - 02 Mei 2014

Amish, watervallen en skyscrapers

08 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Me, myself and my backpack

17 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Madagascar: het rode land

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

India en Nepal 2010

Landen bezocht: