Helaas geen Everest, maar dat deert niet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Corinne - WaarBenJij.nu Helaas geen Everest, maar dat deert niet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Corinne - WaarBenJij.nu

Helaas geen Everest, maar dat deert niet

Door: blueeyes

Blijf op de hoogte en volg Corinne

30 Juli 2010 | Nepal, Kathmandu

Hoi allemaal,

\net weggevlucht uit het langzaamste internetcafe dat ik ooit heb gezien. Ik denk dat onze eerste computer met internet nog sneller was. Nu zijn we in het iets minder langzame internetcafe. Het duurt nu in elk geval niet 5 minuten voor mijn getypte zin in beeld verschijnt. Wel worden we aangestaard door de 6 Nepalezen die hier ook zijn. Ach dat went inmiddels.

Zoals te lezen valt in de titel ging de vlucht over de Hymalaya helaas niet door. Papa, je hebt toch niet te hard zitten hopen op slecht weer he?
We waren er vanmorgen helemaal klaar voor. Nadat ook de mensen die zich verslapen hadden (wij deden dat op het nippertje niet...;-) zich bij de groep hadden gevoegd, gingen we op weg naar het vliegveld van Kathmandu. We kregen een boardingpass en werden gecontroleerd. Nou ja, gecontroleerd, we moesten door een poortje. Dat poortje piepte bij iedereen maar dat schijnt hier niet uit te maken. Tot nu toe piepen alle poortjes vreselijk als wij erdoor heen lopen.
Daarna gingen we wachten op onze vlucht. Maar sinds gisteravond regent het en de gids maakte zich al licht zorgen. En toen kwam de mededeling: alle mountainflights werden geannuleerd en alle overige vluchten uitgesteld.
Balen. Maar er is nog hoop. Misschien kunnen we morgenvroeg mee. Papa, positief denken dus!
Het weer is inmiddels prima, dus wij hebben goede hoop.

Omdat het zonnetje zo lekker schijnt besloten Daphne en ik zelf maar een beetje door de stad te gaan lopen. Eerst naar het plein van gisteren. Daar moet je toegang voor betalen dus namen we de folder die we gister gekregen hadden mee. Helaas dat werkte niet, ook al vertelden we de vriendelijke vrouw en bewaker dat onze gids vanmorgen al een kaartje had gekocht. Een klein leugentje, misschien trapten ze er in. Helaas, we moesten nog een keer 300 roepie pp betalen.

Dan maar afdingen op souveniers. Dat ging prima. Het vel begeerde speldje voor mn jas, thans tas, werd voor minder dan 1/3 van de voorgestelde prijs binnengesleept.

Daarna begonnen we aan onze tocht naar het postkantoor. Dat is de enigste plaats waar je postzegels zou kunnen kopen. En tada, we vonden het postkantoor ook nog dus de kaartjes voor onze paps + mams, broer en opa zijn onderweg. Ze doen er slechts tien dagen over, want de internationale postservice is volgens de reisgids sterk verbeterd!

Bleek dat postkantoor toch net naast de shoppingmall te zitten. De zon scheen zo fel en daar in die shoppingmall zat een zonnebril winkel. Ik heb slechts twee zonnebrillen bij me, dus daar kon nog best eentje bij. En nu wilde ik altijd al graag een Rayban, pilotenmodel. Maar ik ben een Hollander he, dus 119,95 vind ik te duur. BLING: DIT IS NEPAL! Hier kosten Rayban zonnebrillen tussen de 600 en 3000 roepie, zeg tussen de 12 en 35 euro. Ik heb dus nu een top of the bill Rayban zonnebril voor slechts 32,50!

We moesten ons echt bedwingen om niet ook een paar allstar gympen te kopen of een Levi spijkerbroek: kosten maximaal 30 euro. Wel nog even voor 20 euro een Northface jackje gekocht tegen de ergste regen. Ook handig voor thuis. :-)

Daarna was Daphne aan de beurt. Zij heeft twee paar zilverenoorbellen en een hanger gekocht voor ongeveer 30 euro's en een regenponcho van goede kwaliteit voor 5 euro.

Nepal is echt een geweldig land. Toch ga ik er niet wonen, want als docent verdien je hier 1500 roepie per maand wat neerkomt op zo'n 20 euro. Das toch een beetje weinig voor mij, maar hier vast een heel gemiddeld salaris.

Daarna hebben we een stuk gewandeld over de oude handelroute met Tibet. Super leuk want hier zitten de winkeltjes waar de Nepalezen zelf inkopen doen. Stel je de Kalverstraat voor op zaterdagmiddag qua hoeveelheid mensen maar dan nog aangevuld met honderden brommertjes en je hebt een goed beeld. Er waren verscheidende mannen die ons wasknijpers wilden verkopen en 1 die allemaal schortjes om had hangen en die aan ons wilde slijten. Maar moeders, jullie kunnen opgelucht ademhalen, wij hadden reeds iets anders voor jullie gekocht, al was dit toch wel een mooi alternatief geweest. Haha!

Morgen gaan we hopelijk wel vliegen en daarna reizen we door naar Nagarkot. Dat ligt 20 km verder op en zou dus in een uur moeten kunnen. Maar aangezien we laatst in een 2 uur durende file stonden (Ja randstad-ers, die bestaan hier ook alleen niet alsgevolg van drukte maar als gevolg van een landverschuivingen) durven we daar niet op te hopen.

Met onze gezondheid gaat het vandaag goed. Maagje is weer helemaal in orde en Daphne heeft in elk geval tijdens de excursie nergens last van. Maar het is met het maagje net als met het weer, het kan elke dag zomaar omslaan.


Dan nog even voor de mensen die dit gemist hadden. Nepal is een prachtig land. Niet alleen vanwege de shop mogelijkheden. Het landschap is echt prachtig. Groene bergen met op de achtergrond de besneeuwde toppen van de Hymalaya. Diepe dalen met wilde rivieren. Het is hier ook een stuk schoner dan in India, al zijn we inmiddels al tevreden als de geur ontbreekt.
Het landschap dat wij van India hebben gezien kenmerkt zich vooral door vieze steden en dorpen met de bijbehorende geur. Het platteland bestaat met name uit eindeloze rijstakkers. Er moeten nu eenmaal 1 miljard mensen gevoed worden. Natuurlijk hebben wij maar een klein gedeelte van dit immense land gezien.
Koeien lopen in beide landen gewoon over straat, maar in India meer dan in Nepal.

Last butnot least een vraagje en bedankjes:

- Mama, leuk dat je schreef. Blijf je dat doen? Ik hoor graag dat het goed met jullie gaat.

- Naomie, ja je moet je aangesproken voelen want ik mis je dagelijkse dosis smsjes!

- Moeder van Marjolijn, fijn dat u de stukjes leuk vindt en ze blijft lezen.

- Question for Sum: why don't you play drums, trumpet or a normal flut? We see those everywhere but no panflutes... We keep trying. Our guide says we can buy them in New Delhi, but we will try the store next to the hotel, it was closed earlier today. We will not give up easily.

Hopelijk tot snel en

Dikke kus voor iedereen

Daphne en Corinne

-

  • 30 Juli 2010 - 12:27

    Con En Marianne:

    Hoi lieve meiden van me,
    Lekker veel te lezen vandaag. Voor jullie jámmer dat de vlucht niet doorging, voor ons "even rustig" en misschien vind ik het nog wel enger dan papa (wat het weer en de hoogte betreft dan) al lijkzt het uitzicht mij ook fantastisch als het helder is. Je hebt weer lekker zitten pingelen. Hollandse handelsgeest dus. En niet meer klagen over het salaris of over een tram die een kwartier te laat komt. Het kan dus ook anders (zei deze moraalridder). Nieuwe wasknijpers heb ik net zelf gekocht an het schortjes verzamelen ligt al eern poosje op zijn gat. Goed voorgevoel van jullie. Hier is alles o.k. Alleen is mijn linker lens weer eens stuk. Balen, want nu met bril lijkt het alsaf ik in de mist loop. Gauw nieuwe bestellen. Papa is net in de grote waterbank van Jesper gestapt op zijn kamer. Handig. Alles is nat behalve de cavia's (zijn heel lief). Aan het eind van de dag komt het volkje uitLeidern. Zaterdag nemen we de beide buren mee uit eten. Afgelopen zondag is Albert Ter Wisch overleden. Dit was het weer even. Blijf vooral genieten en je verbazen en natuurlijk heel veel liefs en dikke kussen voor allebei.
    Papa en mama.

  • 30 Juli 2010 - 18:16

    Suus:

    Duimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduim...
    En nu niet neerstorten hè?? Dan zadel je me natuurlijk met een levenslang schuldgevoel op...en voor de familie is het natuurlijk ook heel erg. ;) :P

    Ha, koopjes, daar houden wij Nederlanders van! Ik vind het inderdaad heel goed van jullie dat jullie je niet helemaal te buiten zijn gegaan aan merkspul!! Ik denk niet dat ik zo sterk zou zijn... ;)

    Goed, ik ga maar weer even nuttig aan de scriptie! De deadline dreigt...
    Tot snel!

    Xxx

  • 30 Juli 2010 - 18:16

    Suus:

    Duimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduim...
    En nu niet neerstorten hè?? Dan zadel je me natuurlijk met een levenslang schuldgevoel op...en voor de familie is het natuurlijk ook heel erg. ;) :P

    Ha, koopjes, daar houden wij Nederlanders van! Ik vind het inderdaad heel goed van jullie dat jullie je niet helemaal te buiten zijn gegaan aan merkspul!! Ik denk niet dat ik zo sterk zou zijn... ;)

    Goed, ik ga maar weer even nuttig aan de scriptie! De deadline dreigt...
    Tot snel!

    Xxx

  • 30 Juli 2010 - 19:43

    Dianne Van Der Valk:

    Hoi Corinne en Daphne! Ik vind het geweldig om jullie stukken te lezen; wat maken jullie veel mee zeg! Klinkt erg indrukwekkend allemaal. Ik zit hier in het westerse Barcelona.. heb het erg naar m'n zin! Ontmoet veel aardige mensen, het leren van de taal is leuk & gaat goed. Geniet nog veel van de rest van jullie vakantie! Ik zit bijna elke avond achter de pc om jullie verhalen te lezen. Veel liefs, Dianne

  • 30 Juli 2010 - 23:42

    Sum:

    Hi!Cor and Daph, i am happy to hear that you both are fine and having fun In Nepal eventhough sometimes the weather might not be co-operative.I hope you have got chance to write "Wel Everest instead of Geen Everest". havent heard about that yet.mischin in volgende reisverslagen.
    and thanks a lot for trying to find a flut ( unfortunately i dont know much about the trumept,drums,or pan- flut but a lil bit of normal flut..you can call it as Bamboo flut there in Nepal).if its not around,dont worry, you are there to enjoy the time. just have the best of it!!! success met verder tour..

  • 30 Juli 2010 - 23:53

    Sum:

    Hi. hey hay.wacht even..de antwoord van de vroeg vraag..,the place where i come from is further way up towards the north of pokhara..the place is called Baglung. and it is really far from pokhara.the part of your tour doesnt include that area. and the place i worked as a tour guide is Sauraha..the southern part of Nepal. you will be there after Kathmandu. hopefully the weather will be good for you Dames.stay positive..ik bedoel optimistich..

  • 31 Juli 2010 - 06:46

    Lucienne:

    Namaste,een kreet die jullie vast niet langer onbekend in de oren klinkt, een van het weinige Nepalees dat ik bezit. Ik denk dat jullie met de reis van jullie leven bezig zijn,Azie een continent met een rijke geschiedenis,grote sprirituele leiders. Wie kent Ghandi immers niet of Hari Krishna, je hoeft maar op een zaterdag door de Kalverstraat te wandelen en voor je het weet hoor je het overbekende deuntje: Hari Krishna, Hari Krishna,bijna net zo bekend als onze Hazes met Bloed, Zweet en Tranen.Steeds meer studenten uit India doen Amsterdam aan, dus soms lijkt het bij ons net New Delhi. Er is 1 Nepalees restaurant in Amsterdam, maar het is geen aanrader, helaas dames, voor als jullie weer veilig thuis zijn. De mountain flight gaat natuurlijk gewoon door, op een ander moment en Corinne en Daphne, 1 voordeel, er hangen vast bordjes in het vliegtuig, WARNING,NO SPITTING INSIDE THE VEHICLE! En dat jullie zo je best doen om de juiste fluit te zoeken vindt ik echt superlief, het is geen panfluit, maar gewoon een blokfluit gemaakt van bamboe! Sum en ik werken keihard aan zijn nederlands, elke dag een aantal uurtjes aan de studie, en ik geef gewoon les, ach iemand moet het doen! Welterusten en morgen gezond weer op!Lucy x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Corinne

Hoi, ik ben Corinne. Ik ben 31 jaar oud. Ik reis graag, maar kan dat helaas niet de hele dag doen, dus daarnaast werk ik als docent geschiedenis, speel ik gitaar, game ik graag, luister ik veel muziek en loop ik hard, voetbal of boks ik.

Actief sinds 15 Juli 2010
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 26157

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 06 Mei 2016

Goodnight Saigon

27 April 2015 - 14 Mei 2015

In het spoor van Miss Ceylon

20 Juli 2014 - 03 Augustus 2014

kroatie: europa met een ander sausje

13 April 2014 - 02 Mei 2014

Amish, watervallen en skyscrapers

08 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Me, myself and my backpack

17 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Madagascar: het rode land

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

India en Nepal 2010

Landen bezocht: