Help! Ik heb honger! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Corinne - WaarBenJij.nu Help! Ik heb honger! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Corinne - WaarBenJij.nu

Help! Ik heb honger!

Door: Corinne

Blijf op de hoogte en volg Corinne

11 Juli 2013 | Singapore, Singapore

Help! Ik heb honger!

Om maar meteen wat mensen gerust te stellen: er is hier meer dan genoeg te eten. Ze hebben hier volop dumplins en laat ik die nou toevallig graag eten. Dus: dumplins fried, dumplins steamed en dumplins in soup. Dumplins it is. Ook aan vitaminen geen gebrek; vandaag heb ik een heerlijke fried banana gegeten. Zo lekker, daar kunnen de Surinaamse vrienden nog iets van leren! Dat heerlijke, krisperige korstje...hmmm. Nu hoor ik al weer wat mensen denken: "fried is niet gezond", maar wees gerust, ik drink ook iedere dagje een vruchtenshakeje.

Met dat laatste ben ik gelijk op Dubai airport begonnen. Wat een ongelofelijk vet vliegveld is dat. Ik moest me inhouden om niet meteen al m'n vakantiegeld op te maken. Iets wat gezien de hoge prijzen gelukkig gelukt is. Alles is er mega duur. Dubai zelf heb ik alleen vanuit de lucht en in het donker gezien. Helaas geen filmpjes of foto's, die ik overigens wel van Frankfurt en een Irakees stadje heb (dat laatste vond ik zelf dan wel weer intrigerend).

Overigens heb ik over de vlucht niet veel te vertellen. Alleen dat het lang duurde, ik niet kon slapen (maar dan, whats new?), er wifi aan boord was wat ik niet heb getest en dat een lan-kabel aansluiting in de verste verte niet lijkt op de 2 punts koptelefoonaansluiting die bij de vliegtuig koptelefoon hoort, maar m'n buurvrouw toch vergeefse pogingen deed om die laatste toch echt in die eerste te krijgen. Toen ik over de verwondering heen was (lees: na een minuut of 10) heb ik haar toch maar even op de aansluiting in de armleuning gewezen. Een nieuwtje dat gelijk met de rest van de familie werd gedeeld...

Goed, dan Singapore. Er schijnen mensen te zijn die deze stad saai vinden of een uurtje of wat bij een gedwongen tussenstop genoeg vinden, maar dat doet deze stad geen recht want Singapore is echt geweldig.

Ik geloof dat ik op facebook al had verkondigd hier wel te willen wonen. Wat is er dan zo geweldig? En begrijp me niet verkeerd, ik ben al 12 jaar verliefd op Amsterdam en word nog altijd blij wanneer ik daar weer terugkom. Maar Singapore....

Om te beginnen het ov. De MRT komt om de paar minuten. 5 minuten wachten is echt een unicum. Ik merk dat ik snel aan deze verwennerij gewend ben want zodra ik wel een keer 5 minuten moet wachten is er lichte irritatie. Gelukkig denk ik dan even aan Amsterdam... Rustig een halfuur wachten op de tram en dan nog gecommandeerd worden door de onderuitgezakte, kauwgom kauwende en goeden ketting poetsende tramconducteur. Waarna je blij mag zijn wanneer je zitplek een beetje schoon is. Hier blinkt zowel de MRT als de bus: eten is er ten strengste verboden!

Dan het CBD. Nee, geen zuidas met een paar gebouwen met 20 verdiepingen waarvan de helft leegstaat. Nee, heuse wolkenkrabbers met veel spiegels die tezamen een vette skyline vormen.

Sentosa island is het volgende wonder. Waar Amsterdam het met tunfun moet doen is hier een compleet attractiepark eiland aangelegd. Verbonden met het vasteland via een monorail, maar veel spectaculairder: een cablecar. Verder is er een universal studio (waar ik niet ben geweest uit angst om afbreuk te doen Florida herinnering; vliegen over de maan met ET in het mandje van onze fiets), een highropes parcours (maar ik had m'n juiste schoenen niet aan en niemand die voorop ging), een canopy ride en een vrolijk muziekje.

Dan de jungle. Ja, Singapore beschikt over heuse jungle. Niet een door mensen, ter werkverschaffing aangelegd stukje bos met een roeibaan, maar echt tropisch regenwoud kompleet met regen. (Dat laatste was vandaag wat jammer maar duurde gelukkig niet al te lang maar lang genoeg om m'n kapsel te ruïneren). Bij die jungle was ook een mountainbike parcours. Maar helaas, die kon je daar dan weer niet huren. Verkeerd gelezen in de reisgids. En hoewel de wandeling die ik gemaakt heb ook uiterst vet was ( meer dier- en plantsoorten dan in heel noord-Amerika, maar ik heb alleen een eekhoorn gezien) vond ik het toch vet jammer dat ik dat mountainbike parcours niet kon doen. Want zeg nou zelf, hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze in het oerwoud gemountainbiked hebben. Misschien dat ik morgen nog even gaan fietsen.

O en dan is er orchard road. 5th avenue verbleekt en de pc hoofdstraat verdwijnt geheel. Zo veel winkels, zo veel shoppingcentra, zo veel merken en zo veel betere prijzen. Gucci, armani, marks en spencer, louis fuiton, boss; onuitputtelijk. Bijna niet te geloven, maar ik heb niets gekocht. Eerst even kijken hoe Kuala Lumpur is ;)

En wat is er dan nog meer? De Singapore flyer: het reuzenrad. Op zich al heel leuk, maar het ligt aan de rand van het formule 1 circuit en nog beter: daar mag je vrijelijk over heen wandelen, rennen, fietsen, enz. Deels natuurlijk omdat het een stratencircuit is, maar ook de andere delen zijn vrij toegankelijk. Super gaaf!

En Chinatown. Van new york kan ik me alleen 18 kinderen herinneren die het eten uitspuugden op de wc. In Boston was het klein en saai met slechts 1 poortje en in Amsterdam is dat laatste al niet veel beter. Maar hier is het een drukte van jewelste met overal eettentjes, lampionnetjes, tempels, boogjes en heel veel Chinezen.

Boottochtjes kennen ze hier ook. Met een snoezige bumboot over de Singapore river, langs het CBD en south beach hotel (kijk voor een impressie daarvan naar 3 op reis).

Zijn er dan ook minpunten? Ja hoor. Zo is het openbaar vervoer schoon en stipt maar ook duur. Zijn er veel Chinezen... Die zoals gebruikelijk zonder schaamte voor dringen en uiteraard geen Engels spreken als je daar iets van zegt. Zijn er hier irritante Amerikaanse tieners die ook voordringen en even irritante ouders hebben meegenomen. Zijn de roggelende mannen uit India gewoon naar hier overgewaaid (Ik verblijf in little India dus dan weet je het wel...), vlieg ik morgen alweer door naar Kota Kinabalu, Maleisië... Maar ik kom op de weg naar huis nog even terug in deze geweldige stad en heb goede hoop dat m'n volgende stop ook geweldig gaat zijn.

Kortom, het gaat dus prima. Ik heb tot nu toe op een ding na alles gevonden wat ik wilde vinden. Zelfs het busstation en de bus waren dit keer geen probleem al blijft dat toch altijd een vreemde manier van reizen.

O en om terug te komen op de titel van dit stukje. Er is hier dus meer dan genoeg te eten, ik heb er alleen geen tijd voor; er is hier te veel leuks te doen!

  • 11 Juli 2013 - 17:16

    Gijs:

    Eet smakelijk!

  • 11 Juli 2013 - 20:03

    Con:

    Leuk om te lezen lieverd, dat het zo leuk is. Ik had nooit gedacht dat Singapur zo veel te bieden had. Een goed begin van je reis dus. Ik hoop dat Borneo je ook zo verrast en ik kijk al uit naar Kuala Lumpur.
    Goed verdere reis, kusjes en liefs xxxxxxxxxxx

  • 11 Juli 2013 - 20:55

    Peter:

    Selamat jalan dan Selamat makan!
    Sampai ketemu lagi.
    Peter

  • 11 Juli 2013 - 22:28

    Linda:

    Leuk om over je avonturen te lezen corinne!! Kijk uit naar de volgende ;) heel veel plezier en verwacht op de eerst volgende training wel de "singaporsegebakkenbananen"!! X linda

  • 11 Juli 2013 - 23:20

    Suus:

    Hahaha ik ben blij dat het honger hebben kwam van het teveel leuke dingen doen, want ik moet bekennen dat ik één van die mensen was die gerust gesteld moest worden na die titel! ;) Klinkt echt geweldig allemaal, wat een fantastisch begin van je reis!! Hele goede reis naar Maleisië, hopen dat je eerste indruk daarvan net zo goed is als van Singapore!
    Oh en die Chinezen heb je overal hoor, kom je toch niet onderuit ;) Pas op jezelf!!
    Xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corinne

Hoi, ik ben Corinne. Ik ben 31 jaar oud. Ik reis graag, maar kan dat helaas niet de hele dag doen, dus daarnaast werk ik als docent geschiedenis, speel ik gitaar, game ik graag, luister ik veel muziek en loop ik hard, voetbal of boks ik.

Actief sinds 15 Juli 2010
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 26170

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 06 Mei 2016

Goodnight Saigon

27 April 2015 - 14 Mei 2015

In het spoor van Miss Ceylon

20 Juli 2014 - 03 Augustus 2014

kroatie: europa met een ander sausje

13 April 2014 - 02 Mei 2014

Amish, watervallen en skyscrapers

08 Juli 2013 - 07 Augustus 2013

Me, myself and my backpack

17 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Madagascar: het rode land

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

India en Nepal 2010

Landen bezocht: